Velkommen til Gunnar Klo
Personvern
Hvis du har spørsmål eller av andre grunner ønsker å komme i kontakt med oss i forbindelse med denne personvernerklæringen eller ønsker annen informasjon rundt personvern, kan du benytte følgende kontaktopplysninger:
E-post: post@gunnar-klo.no
Personvern er en sentral del av våre forpliktelser i Gunnar Klo Holding AS og våre datterselskaper: Gunnar Klo AS, Øyfisk AS, Gunnar Klo Egnersentral AS og Fugløyskjær AS. Vi er opptatt av å sikre at alle personopplysninger behandles på en trygg og ansvarlig måte i tråd med gjeldende lovgivning, inkludert EUs personvernforordning (GDPR) og personopplysningsloven.
Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi samler inn, behandler og beskytter dine personopplysninger. Den gir deg også innsikt i dine rettigheter og hvordan du kan utøve dem. Uansett om du er kunde, leverandør, ansatt eller jobbsøker, kan du stole på at dine data håndteres med respekt og i tråd med gjeldende lover og regler.
Viktige begreper
Personopplysninger: Personopplysninger er opplysninger (f.eks. navn, adresse og e-postadresse) og vurderinger som kan knyttes til en bestemt person.
De registrerte: De registrerte er personer som personopplysningene relaterer seg til (ansatte, brukere, kunder, kontakter osv.).
Behandling: Behandling er enhver operasjon eller rekke av operasjoner som gjøres med personopplysninger. For eksempel: innsamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning eller endring, gjenfinning, konsultering, bruk, utlevering ved overføring, spredning eller alle andre former for tilintetgjøring, sammenstilling eller samkjøring, begrensning, sletting eller tilintetgjøring.
Behandlingsansvarlig: Behandlingsansvarlig er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke hjelpemidler som skal benyttes for å behandle opplysningene. Det er den behandlingsansvarlige som er ansvarlig for at behandlingen av personopplysninger skjer i henhold til loven.
Databehandler: Databehandler er de som behandler personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige. Databehandleren skal bare behandle personopplysninger i henhold til avtalen med den behandlingsansvarlige.
Generell informasjon om behandling av personopplysninger
Loven regulerer alle former for behandling av personopplysninger. Loven stiller blant annet strenge krav til konfidensialitet og sikkerhet ved behandling av personopplysninger. Datatilsynet fører tilsyn med loven.
Hvordan vi henter inn dine opplysninger
Vi innhenter personopplysninger fra deg direkte, fra noen som representerer deg eller fra andre kilder som du har pekt ut eller som følger naturlig av den type tjeneste vi skal yte eller tilby deg. Noen ganger har vi behov for å innhente opplysninger direkte fra andre offentlige eller private institusjoner.
Når vi innhenter personopplysninger er det kun når det er nødvendig i forbindelse med etablering og forvaltning av vårt forhold. Vi gjør dette fordi vi har forpliktelser overfor deg, og for å kunne imøtekomme dine ønsker og behov.
I tillegg til avtalte og lovpålagte forpliktelser kan vi kun bruke dine personopplysninger hvis vi har fått ditt samtykke. Samtykket skal du ha gitt oss frivillig, og du skal ha blitt informert om formålet med bruk av opplysningene.
Hvilke typer personopplysninger som behandles
Vi lager kun informasjon som er nødvendig for å kunne betjene våre forpliktelser i henhold til inngåtte avtaler eller kunne utføre en leveranse. Vi begrenser bruken til det som er nødvendig ut fra hvilken tjeneste vi skal yte eller har behov for.
Formålet med behandlingen – hva opplysningene brukes til
Opplysningene lagres for å kunne administrere ditt forhold til oss. Opplysningene setter oss i stand til å utfylle våre forpliktelser. For våre kunder og leverandører benytter vi personopplysningene til disse formålene:
Kundeadministrasjon, fakturering og levering av tjenester. Leverandøradministrasjon, mottak av varer. Kundeoppfølging. Markedsføring.
For våre ansatte, tidligere ansatte og jobbsøkere benytter vi personopplysningene til disse formålene:
Vi behandler personopplysninger om våre ansatte for å administrere vårt personale, for å organisere virksomheten vår, samt å overholde lovkrav, som følge av at vi er arbeidsgiver. Vi behandler personopplysninger om tidligere ansatte for å kunne dokumentere vår etterlevelse av plikter som arbeidsgiver hvis det skulle være nødvendig. Vi behandler personopplysninger om jobbsøkere for å vurdere om de er egnet for den jobben de har søkt på. Behandlingen av personopplysninger er basert på vår berettigede interesse i å ansette og i å dokumentere ansettelsesprosessen.
Hvem deler vi opplysningene med
Vi utleverer aldri dine personlige opplysninger til en tredjepart for bruk av informasjon til andre formål enn beskrevet i denne personvernerklæringen. Vi sikrer at dine personlige data er beskyttet når de sendes til betrodde samarbeidspartnere. Vi sørger for at tredjeparter holder dine data konfidensielle, og at det er prosesser på plass for å beskytte dine data. Hver tredjepart er forpliktet til å sørge for at dataene behandles i samsvar med loven.
Hvor lenge oppbevares opplysningene
Vi oppbevarer personopplysningene kun så lenge det er nødvendig i henhold til å utfylle våre plikter eller for å oppfylle bestemte lovkrav. Dette innebærer at lagringstiden for ulike kategorier opplysninger vil kunne variere. Vi vil slette eller anonymisere kategoriene av dine personopplysninger når opplysningene ikke lenger er nødvendige.
Hvordan vi beskytter opplysningene
Vi arbeider planlagt og systematisk med å ivareta informasjonssikkerhet og benytter så vel tekniske som organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte de lagrede personopplysningene mot uautorisert tilgang og bruk. I den utstrekning vi deler personopplysninger med tredjepart stiller vi tilsvarende krav om informasjonssikkerhet til dem.
Innsyn og endringer i lagrede opplysninger
Vi kan kontaktes dersom du har spørsmål om eller ønsker innsyn i hvilke opplysninger vi lagrer om deg. Hvis du oppdager feil eller det skjer endringer i opplysningene (f.eks. ny adresse, telefonnummer, e-post), er vi takknemlige om du så raskt som mulig kontakter oss slik at vi kan oppdatere opplysningene. Vi har plikt til å gi deg innsyn og informasjon om registrerte opplysninger vi har om deg innen 30 dager.
Du har også rett til å be om retting, sletting, begrensning av behandling av persondata, dataportabilitet og rett til å motsette deg visse former for behandling. Hvor behandlingen av personopplysninger er basert på samtykke, kan du til enhver tid trekke samtykket tilbake.
Du kan melde fra til Datatilsynet dersom du ikke får innsyn i egne opplysninger du har innsynsrett i, eller har annen klage på behandling av personopplysningene.
Behandlingsansvarlig og kontaktopplysninger
GUNNAR KLO HOLDING AS er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger.
Hvis du har spørsmål eller av andre grunner ønsker å komme i kontakt med oss i forbindelse med denne personvernerklæringen eller ønsker annen informasjon rundt personvern, kan du benytte følgende kontaktopplysninger:
E-post: post@gunnar-klo.no